Autojacht - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Michiel Arnoldus - WaarBenJij.nu Autojacht - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Michiel Arnoldus - WaarBenJij.nu

Autojacht

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Michiel

18 Februari 2005 | Zuid-Afrika, Durban

Sawobona! (oftewel: hallo in zulu, normaal beantwoord met een loom uitgesproken: 'yebo, sawobona')

Bij deze het eerste bericht op de beloofde website; ik hoop dat het allemaal gaat werken. Omdat ik nog geen laptop heb moet ik nog wel een manier vinden om de foto's te kunnen plaatsen, dus die volgen nog.

Maar goed, even een korte update van de verdere belevenissen. De autojacht is denk ik een aardige.Om een beetje fatsoenlijk te kunnen leven hier is een auto noodzakelijk, want als er al openbaar vervoer is, dan is het langzaam, met een beperkt aantal routes en niet veilig 's avonds. Dus op naar de auto's.

Helaas blijken tweedehands auto's in ZA zeer kostbaar te zijn, en vaak ook nog van bedenkelijke kwaliteit. Zo ben ik o.a. ter inspiratie naar een 2e hands markt geweest waar alle eigenaren trots voor hun wagen zitten te wachten op potentiele kopers(cq sukkels). Laat ik het zo zeggen: als je voor teveel geld een auto wilt kopen die 3 keer in de prak is gereden en vervolgens weer in elkaar gelijmd is dan is dat de plaats.Wel vermakelijk om eens te bezichtigen!

Veel handelaren met mooie showrooms zijn nauwelijks beter. Een auto met 110.000 kilomter op de teller met afgesleten gaspedaal vindt ik verdacht...Al met al weinig koopjes dus. 75% kan ik er al uit halen als verdacht, laat staan wat er overblijft als er iemand met kennis van zaken naar kijkt, die bijvoorbeeld ook nog iets over een motor kan roepen.

Diefstalgevoeligheid is ook een belangrijk punt. Van elke ervaren autobezitter is de auto wel 1 of meerdere keren gestolen, en zo niet dan wel van naaste familie. Versnellingsbakken worden gewoon doorgezaagd als er een slot op zit etc. De meeste auto's duiken wel echter wel weer op, of anders verdwijnen ze in 'chop-shops' waar ze uit elkaar worden gehaald en in onderdelen verkocht. Daarom zijn de meest voorkomende auto's het meest diefstalgevoelig, wat mij op het volgende onderwerp brengt: de modellen

Het aanbod is hier veel kleiner, een kleine greep uit de kampioenen:
- VW golf citi/chico: auto model ' blokkendoos uit 1980' dat nog steeds nieuw wordt gemaakt, en ongelofelijk populair is. Geen stuurbekrachtiging, airbag of airco of andere franje. 1 keer knipperen met je ogen en hij is gestolen(met name de witte, lekker makkelijk over te spuiten)
- Toyoyota tazz: middelgrote toyota, speciaal populair bij indiers. Nu bestaat durban voor 25-50% uit indiers, dus een populiare wagen
- bakkie, zoals de pick-up truck hier heet. ook zeer diestal gevoelig.

Uiteindelijk heb ik de strategie maar aangepast, de buidel fiks opengetrokken om een 5 deurs fiat palio aan te schaffen uit 2003 bij een officiele dealer. Airco kost ook wat, maar anders drijf je uit je auto in dit klimaat...mijn theorie (gebaseerd op niet wetenschappelijk veldwerk onder autobezitters en verkopers) was dat:
- door de sterke economische groei edoch beperkte lonen goedkope 2hands auto's zo gewild zijn dat ze over-priced zijn
- auto's ouder dan 4 jaar moeilijk te verkopen zijn aan dealers; komt bij dat er geen leningen worden gegeven door banken op auto's ouder dan 5 jaar
- een auto met 2 jaar garantie die er nog op ziteen safe-bet is en daarmee ook makkelijk verkoopbaar (niet onbelangrijk)
- per saldo het wel eens voordelige zou kunnen zijn op jaarbasis om een bijna nieuwe auto te rijden.

Hopelijk kan ik hem maandag ophalen (de banken werken hier op african time helaas, dus mijn geld is nog ergens onderweg), waarna Zuid-Afrika aan mijn voeten ligt...

  • 18 Februari 2005 - 14:42

    Paul Cammaert:

    Je vergeet het belangrijkste te vertellen; wat je voor die bak betaald hebt? :-)

  • 18 Februari 2005 - 14:52

    Martijn:

    Suc6 met je FIAT. Hoe komt het dat in ZA al die antieke autos nog nieuw worden verkocht? Worden ze daar ook gemaakt?

  • 18 Februari 2005 - 15:15

    Martijn:

    Suc6 met je FIAT. Hoe komt het dat in ZA al die antieke autos nog nieuw worden verkocht? Worden ze daar ook gemaakt?

  • 18 Februari 2005 - 21:19

    ND:

    Hé Chieltje! Goed om een teken van leven te zien jongen! Doe je wel een beetje voorzichtig met je bolide? Ik dacht dat die kaffer-bakjes wel iets voor je was :). Groetjes, ND

  • 18 Februari 2005 - 21:23

    ND:

    Overigens.... waar is 'mijn' waterpijp????

  • 20 Februari 2005 - 09:23

    Phyllis:

    Hoi Michiel, leuk weer van je te horen. Ik hoop dat je lang rijplezier van je auto hebt. Ik ben ook toe aan een nieuwe (lease)auto.

  • 20 Februari 2005 - 11:05

    Ronald:

    Als ik je verhaal zo lees kan je jacht op een verzekering voor de auto weleens langer gaan duren dan de jacht op de auto zelf. In ieder geval heel veel plezier ermee.

  • 21 Februari 2005 - 07:55

    Michiel:

    Thx voor de reacties! leuk om te zien dat het werkt...

    mbt de verzekering: die is easy geregeld bij de ZA versie van de anwb, voor ca 45Eur per maand inclusief wegenwacht...

    Het weer is vandaag overigens solidait met nl, regen, regen en regen.

  • 02 Augustus 2005 - 18:15

    Nicole:

    He hallo daar in ZA!!! Horen we nog wat van je avonturen of benje verliefd ofzo? Wist niet dat daar Scandies rondliepen... :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 18219

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: